Kijk niet naar het gemiddelde, maar naar de behoefte van het kind

Ik was bezig met het verslag van een kind. De WISC (intelligentietest) is duidelijk: dit kind heeft een gemiddeld IQ van 96. Daarmee mag je in Nederland naar een VMBO TL. Klopt helemaal en daar is niets mis mee. Wel jammer dat er dan niet gekeken wordt naar de scores op de subtesten. Dan blijkt dit meisje ineens 15 te scoren op de subtest Begrijpen en slechts 5 op de subtest Cijferreeksen. Ja, dat is gemiddeld 10. Een beetje inconsistent, maar gemiddeld een 10, dus is er niets aan de hand. Dat dit meisje door deze extreem lage score op de subtest Cijferreeksen echter een probleem heeft met de wereld om zich heen wordt vergeten. Er is een aantal Cognitieve Functies deficiënt en daar kun je gewoon aan werken.

Ik word er zo verdrietig van dat ondanks passend onderwijs kinderen nog steeds op een gemiddelde worden afgerekend en op grond daarvan hun toekomst wordt bepaald. Waarom kunnen we niet een IQ test gebruiken om te kijken op subtest niveau wat een kind nodig heeft? Ontwikkelen doe je niet op basis van een door anderen bepaald gemiddelde, maar door individueel uitgedaagd te worden en zo je leerpotentieel volledig kunt ontwikkelen.

Ik ben absoluut niet tegen een IQ test, maar het feit dat kinderen vervolgens worden afgerekend op hun test dat doet pijn. Daar zijn de testen ook niet voor bedoeld. Ze zijn bedoeld om er achter te komen wat een kind nodig heeft en op welk deel van de test het onze hulp kan gebruiken. Ik kijk uit naar de dag dat wordt afgestapt van het gemiddelde en er echt gekeken wordt naar de behoefte van het kind, waarbij de uitslag van het IQ onderzoek een goed hulpmiddel is.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *